diumenge, 10 de desembre del 2017

El pessebre de la `plaça Sant Jaume i la Fira de Santa Llúcia

Vista general
del pessebre de la plaça de Sant Jaume
del 2017
Com es veu
és molt original
En aquest dies és obligat passejar per la Plaça de Sant Jaume i la Catedral  on hi trobem el pessebre que cada any hi munta el nostre Ajuntament´, i la clàssica fira de Santa Llúcia.

El pessebre d'aquest any és obra del arquitecte Jordi Darder que ha fet una obra molt original, digne d’en Picasso o Dalí, però sobre tot ha resolt el problema que tenien els anteriors que era la seva visualitat. Es tenia que fer cua per poder-lo veure. Mira que en fa d’anys que fem pessebres, i fins ara ningú hi havia pensat!. I ens ha fet un pessebre aeri que permet que es vegi des de qualsevol punt de la plaça. Un deu per aquesta idea... però

La Mare de Déu i el bou
Ha posat 25 figures, totes elles conegudes com la Mare de Déu, Sant Josep, el bou i la mula i alguna que no ho és tan com un gat, i molt discretament hi ha un “caganer”. Però no hi he vist el nen Jesús. Quan ho vaig comentar amb el meu fill, m’ha respòs molt serio. “Papà, recorda que a casa el nen el posàvem el dia de Nadal. Espera fins aquest dia i veurem si hi posa un pal més amb la seva figura i fa com feiem a casa”.

Voleu dir que és un Nen Jesús?
es necessita molt bona
voluntat per veure-ho

Després de parlar amb el meu fill, ho vaig comentar amb una filla, i aquesta em va dir: “Papa, si que hi ha el nen Jesús. El que passa és que segons “des d'on ho mires” costa una mica de veure. Torni a anar i segur que el veuràs. Busca entre Sant Josep i la Mare Déu, i el nen està on ha d’estar”. I jo, obedient, hi he tornat. Ho he preguntat a un “mosso” que corria per allà i em va dir que per veure-ho be m’havia de situar des de la part del Ajuntament a la diagonal que fa el primer pal i efectivament he vist una  figura una mica estranya que es veu entre Sant Josep i la Mare de Déu i que no s’identifica amb un nen ni amb res que si li assembli, i de sobte vaig exclamar: Ostres!. És clar que l’arquitecte no havia previst que si no estàs en aquesta línia diagonal, l’imatge sembla que es mogui i la veus sobra la Mare de Déu o sobre una altre figura   


El "caganer" del pessebre
Si en voleu veure un de més tradicional, aneu al museu Frederic Marés, que està allà mateix. L’ha fet l'Associació de Pessebristes de Barcelona.

A la fira hi han casetes amb les “coves” de suro, la molsa, el paper dels cels i el de plata per fer els rius i tota mena de figuretes, com sempre. Però l’oferta de “caganers” era molt minsa respecta a anys anterior, que hi trobaves tots els personatges importants defecant i el que no hi era, és que no era important. Serà pel 155? Qui sap!. Dons NO. Avui n’he vist una que hi tenia els personatges d’aquest any, però no hi eren tots. En faltaven

No diré quins hi faltaven, no fos cas que oficialment
 ja els "haguessin acabat,"
i em tornes a equivocar!.

Joan
Nota: Adjunto dos links a dos vídeos escollits entre els molts que corren per la xarxa. Us recomano que mireu el primer que surt a cada link. La resta, que cada dia varia, i normalment NO tenen relaciió amb el tema

2 comentaris:

Mª Trinidad Vilchez ha dit...

Hola, Sr. Joan, bones fotos i un pessebre de pena, com per no anar a veure-ho, cada any és pitjor.
Salutacions i bona nit.

Miquel ha dit...

Realment és una representació del pessebre de Nadal molt original i força allunyada de la forma en que tradicionalment el coneixem, amb el suro i la molsa, i amb una cova en la que el nen Jesús dorm ben abrigadet entre el bou i la mula. El nen Jesús d'aquest pessebre està tan airejat, que està fent oposicions a agafar un bon refredat. Aquesta representació del pessebre no m'ha acabat d'agradar perquè el trobo una mica massa fred, però potser sigui pel temps que fa, sobretot pel temps que fa que jo vaig néixer.