diumenge, 18 de setembre de 2022

L'energia

 

Si avui ens fessin volar amb avions com aquest
ens posarem a riure
Però, d'on surt l'energia que gasta?

Parlem del nostre  món tan accelerat, on la productivitat és la que ens domina i que es tracta de fer el màxim de coses en cada jornada de vida. Això comporta que cada cop ens desplacem més i més lluny i amb vehicles més ràpids. Volar amb avió forma part del nostre dia a dia. Disposem de tota mena d’aparells a les nostres llars que ens fan la vida més fàcil, però que fa que la nostra petjada energètica cada cop sigui més important.

Si l'aire condicionat d'un transport públic NO funciona,
Hi ha qui protesta!
Això és la dependència a les noves tecnologies.
Ningú pensa d'on surt l'energia que gasta.

Els aires condicionats han creat una dependència, cosa impensable fa uns anys, fins als extrems que jo he sentit en un bus que no li funcionava la refrigeració correctament, d’un viatger queixar-se dient que allò era “inhumà”. I no parlem  que cada cop tenim més cotxes al nostre abast i comença a ser normal que cada família en tingui més d’un.

Viure a Barcelona és molt card,
però, què gastem per venir-h a treballar?.

També hi ha tendència a viure a fora de ciutat, per costos d’habitatges o perquè busquem una vida més tranquil·la. I tot això es basa en el fet que la despesa d’energia es va incrementant. I de moment no es veu cap camí per consumir menys. En contra tenim que cada dia les fons d’energia, tal com l’entenem en aquests moments, estan en línia a la baixa i en mans d’uns pocs, de forma que per un cantó gastem a dojo i, per altra part, les fonts de subministrament energètiques estan en recessió.

Ni els més moderns molins de vent,
ni les plaques solars,
poden proporcionar la energia que necessitem.

Es parla de les eòliques i de les plaques solars, però hi ha informes que diuen que per l’energia que necessita Catalunya, hauríem de tenir tot el nostre país ple de plaques solars i aerogeneradors.

Fabricar bateries pels cotxes elèctrics és car
i consum multa energia.
I quan les tinguem que canviar, que en farem de les esgotades?
Són com les bombes atòmiques.

Es parla de la mobilitat dels vehicles amb energia elèctrica, que per descomptat a part del cost elevat energèticament per construir les bateries, per carregar-les hauran d’haver-hi unes fonts d’energia per aquesta tasca. L’energia no es crea ni es destrueix. I per moure un vehicle d’una tona a 100 km per hora requereix una energia sigui elèctrica a de fòssils. Pensant amb la petjada energètica, el cotxe elèctric a la llarga farà que a les ciutats baixarà de forma dràstica la contaminació, però l’energia per la càrrega de les bateries, d’algun lloc haurà de sortir.

Els nens són cada dia més capritxosos,
i els pares els ho consenteixen!

Un exemple curiós. Tinc uns coneguts que la seva filla per celebrar els seus divuit anys vol fer una gran festa al poble on van de vacances. Per a  la festa vol uns plats daurats que els demana a Amazon. La mare vol que els hi portin a l’empresa on treballa a Barcelona. Però Amazon li comunica que no els hi pot portar fins al cap de dos dies. Cap problema, els hi portaran a un poble que està a 70 Km de Conca. Visca l’estalvi energètic, perquè una nena pugui tenir uns plats daurats de cartó. No anem bé. I ara ens volen baixar les temperatures de les calefaccions i dels aires condicionats. Tot rodó.

Els canvis que l'humanitat ha fet ens ha portat AQUÍ
L'adaptació a les noves condicions de la vida, cap on ens portarà?

Amb tot, com l’ésser humà és capaç de fer grans canvis i millores, com s’ha vist al llarg de segles, confiem que es trobaran sistemes i es modificaran consciències per anar tirant el planeta endavant.

Joves, teniu el repte.!!!

Salvador CM

1 comentari:

Dolors Fita ha dit...




Tens molta raó, pero molta culpa podria ser de la nostra generació, de com hem educat als nostres fills. No voldria pensar que, la foto que has publicat, en el futur les imatges tornesin cap enrera.
Cordialment, D. Fita